Cate putin despre Bonus Malus

(guest post)

Din ianuarie 2009 a inceput o schimbare cruciala in sistemul de asigurari. In special in ramura ce vizeaza raspunderea civila auto.

Pentru prima oara soferii de autovehicule au auzit de Sistemul Bonus Malus, dar abia cu timpul a ajuns sa fie inteles de unii. Repet, de unii, nu de toata lumea, asa ca astazi mi-am propus sa abordez subiectul acesta, cu gandul ca vor fi si mai multi care il vor intelege sau poate le voi schimba perceptia asupra lui.

Sa presupunem ca acum v-ati cumparat masina si urmeaza sa ii faceti asigurarea RCA. Veti vedea ca la rubric B/M sunteti incadrat la B0. De la aceasta clasa porneste fiecare masina. In functie de istoricul masinii si al proprietarului puteti urca pe scara bonusului sau din contra, puteti ajunge pe scara Malus.  Dar sa spunem mai intai ca faceti parte din categoria soferilor care au atat noroc cat si responsabilitatea in sange si nu sunteti implicat in nici un fel de accident cauzat din vina voastra. De la B0, la urmatoarea reinnoire a rca-ului veti urca la B1 daca faceti pe 6 luni sau la B2 daca faceti pe 12 luni. Ceea ce inseamna o reducere la pretul de baza de 5 respectiv 10 %. Odata ajunsi la B2, cand veti reinnoi pe 12 luni de exemplu, veti trece la B4, ceea ce impune o reducere de 18% asupra pretului de baza. Si in felul acesta puteti creste pana la B14, unde veti avea bucuria unei reduceri de 50%. Practic platiti jumatate din cat ati fi platit in mod normal, daca aveati B0 sa spunem, adica masina noua, fara istoric. Pe de alta parte, daca nu sunteti sufficient de atent si inregistrati accidente, atunci de la B0, sa luam acelasi caz, veti trece la M4, ceea ce presupune o penalizare de 30%. Daca in schimb inregistrati 2 daune sariti la M7,unde platiti cu 80% mai mult fata de pretul de baza. Sistemul Malus are 8 clase, dara daca aveti ghinionul sa ajungeti la ultima inseamna ca ati platit de 2 ori mai mult decat ati fi platit in mod obisnuit.

Cei de la Rca ieftin au explicat si ei Sistemul Bonus Malus si tot acolo puteti sa faceti si un calcul sa vedeti cam la ce pret sa va asteptati in cazul in care ati avut dauna anul trecut.

Este bine de mentionat ca perioada de referinta a anului in curs, conform CSA, este anul precedent.Astfel incat daunele inregistrate anul trecut vor fi vazute anul acesta si posibil sa va urmareasca mai mult timp. Deasemenea, clasa Bonus Malus nu se stabileste de catre emitent , ea este preluata din baza de date si transpusa pe noua polita, deci nu va poate “fura” nimeni sau din contra, sa va dea o reducere mai mare.

Atentie deci, ca seria de sasiu sa fie corecta si CNP-ul proprietarului care figureaza in talon sa fie cel care figureaza si pe polita.

22 thoughts on “Cate putin despre Bonus Malus

  1. Problema majora apare cand ai Malus. Sper sa nu se intample si in Ro ca pe aici. Barbatu’ a avut ghinionul sa loveasca de 2 ori, ceva banal, la un semafor in panta pe gheta si la fel, la un semafor un scuter care schimba benzile aiurea, dar bineinteles ca tot pe barbate-miu a cazut…
    A ajuns la 140% moment in care asigurarea i-a reziliat contractul… Si aproape nimeni nu a vrut sa il mai asigure, nici macar pe sume mari, doar unii necunoscuti…

  2. alina, cred ca asta e riscul pe care ni-l asumam cand punem mana pe volan. Se poate argumenta oricand in cazul sotului tau: a fost pe gheata, de ce nu a avut grija sa nu se intample nimic? La scuter nu stiu cum e problema, insa mi se pare logic ca ala care nu a avut evenimente nasoale in timp sa scape mai ieftin. Cel putin eu simt asta la buzunarul meu!

  3. @Zaqk Nu asta era ideea, daca a fost sau nu vina lui, desi de multe ori sunt conjucturi nefavorabile, nu neaparat un vinovat anume, ci faptul ca asigurarea a reziliat contractul si pentru ca avea malus altii nu au vrut sa il asigure. Nu mi se pare normal sa ma asiguri doar cand am bonus, fa-mi asigurarea mai mare dar asigura-ma in continuare.

    Cat despre gheata, cam greu sa mai faci ceva cand esti saniuta. Dar intodeauna este vinovat cel din spate, caci se zice ca nu a respectat distanta de securitate. Am lovit si eu din spate si stiu cum este, daca cel din fata ta franeaza brusc ca i-a sarit ceva in fata cam greu sa te mai opresti in timp util.

  4. Oricum te taxeaza pentru greseala prin malusul care ustura la buzunar rau, cred ca ai citit cat timp dureaza sa te intorci la 100%. Pe la noi de multe ori lumea prefera sa se inteleaga personal decat sa treaca prin asigurare caci costa mai putin sa ii repari personal masina celui pe care l-ai lovit decat sa anunti asigurarea. Nu stiu cat e asigurarea obligatorie in Ro, dar aici 100% incepe de pe la 1000-1200, iti dai seama ca daca ajungi la 150% platesti cel putin 1500…

    • alina, este pur si simplu o decizie de business. Cand o investitie nu mai merita sau e periculoasa, este alegerea ta, ca si companie, sa te retragi. Refuz sa accept ca aceasta libertate de alegere a companiei nu ar fi respectata.

      Si acum o doza de rautate: Eu am condus pe timp de iarna si cu cauciucuri de vara si cu de iarna. Mereu am avut grija sa evit evenimentele neplacute. Stau sa ma intreb: oare in cazul prezentat de tine, problema nu e intre volan si scaun?

  5. @Zaqk Ce sa faci, nu toti suntem soferi minunati ca tine, de aia s-au inventat asigurarile!!!! Sa asiguri oamenii care poate nu au reflexe excelente. Si daca tie ti se pare normal ca o firma sa nu asigure pentru ca ai malus, atunci nu iti doresc decat sa te imbolnavesti si toate firmele sa refuze sa te asigure doar pentru ca ai risc mare sa ajungi pe la spital…

    Mie nu mi se pare normal ca o firma de asigurari care se ocupa de asta, afacerile lor implica risc, sa refuze sa ma asigure pe orice suma dupa ce m-a asigurat fericita la inceput. Mi se pare talharie pe fata, imi iei banii cat inca nu trebuie sa platesti pentru mine, dar cand a venit momentul sa dai tu din buzunar s-a terminat. Ce ar fi daca ar face la fel si la pensii, ca doar tot compomenenta de asigurare este… Inteleg sa refuzi sa ma asiguri daca incep la tine cu malus mare, dar eu incep la tine cu 100%, cresc malusul si dupa imi reziliezi contractul??? Adica cat sunt ok suntem prieteni si dupa s-a terminat? E bullshit si iti doresc sa nu ai parte de asta, sa vezi cum e sa stai cu masina o luna in parcare pentru ca nu ai asigurare….

    Si sincer, chiar esti rautacios, nu am inteles niciodata de unde mandria asta a ta de sofer perfect si dispretul fata de restul. Suntem oameni toti, unii sunt mai buni, altii mai rai, nu am omorat pe nimeni, doar am spart o bara, mare lucru. Sunt sigur ca si tu nu excelezi in alte domenii, nu inteleg de ce trebuie sa fim toti soferi de raliuri. In fine, iti doresc sofar fara incidente si fara malus.

    • Alina, in schimb eu iti doresc multa sanatate! Ai nevoie ca si asa iti faci prea multi nervi din cauza asigurarilor. Este interesant cum, dintr-o mica rautate pe care mi-am permis-o (zi-i un experiment), s-a ajuns la urari de sanatate pe invers. Ceea ce imi confirma teoria despre oameni: sunt niste mizerabili in general si, cand li se atrage atentia asupra mizeriei lor, in loc sa gestioneze informatia si sa reactioneze in consecinta, arunca mai departe cu noroi. Dar e ok, noi sa fim sanatosi (mai putin eu, ca tu imi doresti sa ma imbolnavesc!)

      Revenind la problema de fond, tie nu ti se pare normal ce se intampla, insa ei au niste reguli, iar aceste reguli spun sa nu asigure pe unul care prezinta un risc marit. Mai ales cand esti martor la evenimentele care l-au adus in situatia respectiva si poti sa iti faci o parere despre (ne)priceperea lui la volan. Pana cand nu vei accepta acest lucru, te vei umple de frustrari.

      Referitor la priceperea mea de sofer: sunt bun! Punct. Istoria mea de asigurari o dovedeste. In schimb, in cazul personajului tau (initial parca era sotul tau, acum e vorba de tine, nu mai inteleg nimic), istoria dovedeste contrariul.

  6. Si uitam, nu vorbim de Casco, vorbim de asigurarea obligatorie!!! Adica fara ea nu pot circula cu masina. Atata timp cat statul ma obliga sa am asigurare obligatorie mi se pare normal ca firmele de asigurari sa ofere servicii si celor cu malus.

    • Cand iti iei masina, iti asumi obligatia de a respecta regulile de circulatie. Totusi, este posibil sa existe accidente. Cand astea sunt din vina ta si dese in un anumit interval de timp, inseamna ca nu mai esti dispus sa respecti regulile. Ca atare, de ce as permite in sistem pe unul care vrea sa destabilizeze totul?

  7. @Zaqk
    Eu nu ti-am dorit sa te imbolnavesti, era doar un contra argument, dar tu m-ai facut mizerabila pe fata, desi sincer ma spal zilnic.

    Daca tu consideri ca cineva destabilizeaza traficul pentru ca a spart o bara la 20 la ora, na, eu ce sa zic… Atunci ar insemna ca 70% din soferi ar trebui sa fie dati afara de pe strazi… Si probabil ca 90% din ele sunt femei, caci sincer nu stiu femeie care sa nu fi atins masina in parcare (si te rog sa nu imi zici ca sotia ta nu a lovit caci deja stim ca voi sunteti exceptiile).

    Hai sa iti povestesc cum am lovit eu pe cineva din spate. Nu am pretentia sa zic ca nu era vina mea, dar trebuie sa intelegi ca exista situatii si situatii. Si nu mi se pare normal sa ma scoti din trafic, tu ca asigurare, atata timp cat politia considera ca nu este necesar nici macar sa imi ia un punct de pe carnet!!! Atunci cand politia imi ia carnetul, tac si nu zic nimic. Dar nu vad de ce asigurarea trebuie sa ma scoata de pe sosea.

  8. Revenind asupra bolilor si contraargumentul pe care ti-l dadeam. Ideea era ca cei care au sanse mai mari de a se imbolnavi intr-un sistem privat cum sunt eu acum platesc mai mult. Dar ii asigura!!! Asta era ideea.
    Stii ca eu ca femeie am asigurarea medicala cu 50% mai mare decat a sotului? Pentru ca am risc mai mare? Ii inteleg si platesc fara sa cartesc, dar ce ar fi daca le-as zice, stiti eu vreau sa raman insarcinata si ei sa ii taie asigurarea pentru ca trebuie sa plateasca nasterea? Pentru ca ei nu vor sa isi asume riscul?

  9. alina „Si daca tie ti se pare normal ca o firma sa nu asigure pentru ca ai malus, atunci nu iti doresc decat sa te imbolnavesti si toate firmele sa refuze sa te asigure doar pentru ca ai risc mare sa ajungi pe la spital…”
    Mie mi se pare normal sa nu te asigure, deci tu imi doresti sa ma imbolnavesc. E cat se poate de clar. Daca A atunci B. A este adevarat.

    Revenind la problema de fond, din nou. Sotia mea a lovit o bara si ea. O data. In rest e dosarul curat. Fara bonus malus.
    Si nu mi-ai povestit cum ai lovit. Inca astept. Si probabil voi mai astepta mult si bine.

    Cu asigurarea, ti-am spus cum sta treaba: reguli. Daca nu se respecta regulile, e haos. Zici ca ai lovit pe cineva din spate si asigurarile au ajuns sa afle. Pai, la 20 la ora, bara se indoaie si revine la normal (ca de aia e din fibra), deci nu ai cum sa fi lovit la 20. Sincer.

    Sa nu asiguri un individ, ca s-ar putea imbolnavi, este o chestie complet diferita. Situatiile nu sufera comparatie.

  10. @Zaqk Cand sotia ta a lovit exista bonus si malus? A anuntat asigurarea? Ce te faci cand celalalt nu accepta sa platesti tu si vrea sa anunte asigurarile?
    Tu nu intelegi ca e suficient sa lovesti de 2 ori bara si nu te mai asigura? Nu am indoit table, nu am ranit pe nimeni (persoana I folosita retoric, nu o lua strict) si nu ma mai asigura? Chiar e atat de greu de intrat in capatana?

    Eu am lovit o sigura data din spate. Ma intorceam de la bona, cu cele 2 fetite in spate, dormisem 5 ore, cea mica plangea de 15 minute si ma grabeam. Cu 200 de m inainte de casa e un T unde vizibilitatea nu exista. Masina din fata la o distanta considerabila(ma tin departe cand sunt cu fetele in masina), ia coltul, dispare pe panta(este o panta mare), eu incep sa accelerez (cum ziceam panta mare si mi se opreste masina(da, nu am masina puternica, moare si in a doua pe panta aia…)), un trecator sare in fata Hondei, franeaza brusc(eu nu am vazut, cum ziceam era dupa colt), eu iau coltul, franez brusc, dar tot reusesc sa o ating. Nu am pretentia ca nu a fost vina mea, dar exista intodeauna situatii si situatii. Ai idee de cate ori trece un om pe acolo unde i-a sarit Hondei in fata? Iti zic eu, de 4 ani de cand locuiesc acolo, niciodata!! pentru ca pe dr este un gard si jos rapa… nu are ce cauta acolo! De ce a trecut, nu stiu.

    Eu recunosc, nu sunt un sofer excelent, dar nu sunt un sofer periculos. Merg incet, parchez si mai incet. Nu vad de ce o asigurare trebuie sa ma scoata de pe sosea pentru asta. Pentru ca vorbim de asigurarea obligatorie fara de care nu pot circula.

    Pe sot l-au refuzat pentru ca:
    1. A lovit la un semafor pe gheta din spate. A spart o bara, atat!
    2. A spart iPhoneul unui scuterist care i-a agatat oglinda si s-a dezechilibrat. In rest nu a avut absolut nimic.
    Daca tie ti se pare normal ca el sa nu mai circule atunci nu mai vad rostul politiei. Parca ei erau cei care decideau cine poate si cine nu poate sa circule. Rostul asigurarilor este sa te asigure in functie de risc. Ai risc mare platesti mai mult, nu zic nimic, dar sa nu ma asiguri deloc mi se pare hotie.

    Si cu asta am incheiat, cum ziceam, nu iti doresc sa intri in haosul asigurarilor. Chiar nu iti doresc sincer.

    PS: Ca sa se aplice ce zici tu cu A si B o functie trebuie sa fie bijectiva, ceea ce nu este intodeauna adevarat. Sanatate multa.

  11. 1. Da, exista.
    2. Nu a anuntat pt ca, dupa ce s-au uitat cei doi soferi, au vazut ca singura paguba era la masina ei: suportul numarului spart.

    Referitor la restul punctelor tale: daca celalalt individ vrea sa anunte asigurarea, nu ai ce sa faci. Asta e. Interesul lui este sa scoata nebunii de pe sosele, aia care lovesc masinile celorlalti. Sa ramana pe traseu doar cei care respecta regulile.

    In cazul sotului tau:
    1. De ce l-a lovit pe ala din spate? Nu a adaptat cumva viteza la conditiile de drum?
    2. De ce s-a agatat scuteristul de oglinda?
    Sotul tau are dreptul sa circule. Numai ca nu este asigurat. Daca circula, o face pe propria raspundere. Aici intervine politia!

    PS. Argumentatia mea nu tinea de matematica. Este una logica. Dar… deh, logica asta…

  12. Sotul nu are dreptul sa circule fara asigurare. Daca o face se numeste infractiune. De aia se numeste asigurare obligatorie. E ca si cum ai zice ca ai dreptul sa furi, dar daca te prind e pe barba ta…. De exemplu, garajul nu ne-a eliberat masina noua pana nu am prezentat asigurarea obligatorie, ca deh, e obligatorie!

    Atata timp cat statul ma obliga sa am asigurare mi se pare normal ca societatile de asigurari sa asigure pe toata lumea. Daca nu, scoate asigurarea obligatorie si fiecare merge pe barba lui.

    1. Conteaza de ce l-a lovit? Business-ul asigurarilor este sa asigure nu sa vada de ce eu am lovit sau nu. Aia e treaba politiei sa decida daca eu am gresit incat sa imi ia puncte sau sa ma suspende.
    2. Pentru ca era la semafor si scuterul l-a depasit pe dreapta. Dar pentru ca el schimba banda sa o ia la dr a fost socotit tot el vinovat. Dar iarasi, politia a fost de fata si a decis ca nu trebuie sa ii ia puncte de pe carnet.

    Cum ziceam, numai politia poate decide daca eu pot continua sa conduc sau nu. Nu asigurarea. Asigurarea asigura in functie de risc. Am risc mare, platesc mai mult.

    Daca nu vrei sa iei in discutie sanatatea iti aduc alt exemplu. Asigurarea obligatorie pe casa. Nu stiu cum e in Ro, dar aici e OBLIGATORIE. Adica nu cumperi/inchiriezi/detii casa fara asigurare. Ce ar fi daca asigurarile ar refuza sa asigure casele din zonele cu risc seismic sau de inundatie? politia ar trebui sa amendeze pe toata lumea pentru ca nu au asigurare? Sa-i scoata din case pentru ca nu au asigurare?

    Cand intri intr-o afacere de asigurari lucrezi cu risc. Sunt absolut sigura ca daca dadeam in judecata societatea de asigurari puteam castiga. Pentru ca chiar daca este vorba de contract reinnoit an de an nu mi se pare normal sa il reinnoiesti 3 ani pentru ca nu are nici un accident si sa il reziliezi pentru ca s-a intamplat intr-un an sa aiba 2 accidente minore.

    Orice logica are in spate un model matematic. Stii, ca si tine am facut vreo 7 ani de facultate de inginerie, nu sunt chiar atat de batuta in cap…

    • 1. Conteaza din prisma asiguratorului. Daca el considera ca soferul este pericol public – ceea ce banuiesc ca e cazul, dupa reticenta pe care o ai in a raspunde – atunci poate sa iti creasca bonus malus si inclusiv sa nu te asigure (conform legii, nu?)
      2. Conform legii, nu? Aici e o chestie interesanta: daca scuterul in mod oficial a luat-o prin dreapta lui (adica recunoscut si de politie), de ce a fost el scos vinovat? Nu era depasirea pe dreapta interzisa? Atunci de ce este el vinovat?

      Politia decide ca nu ai dreptul sa circuli bazandu-se pe lipsa asigurarii. Mi se pare absolut corect. Societatea de asigurari nu spune ca nu ai voie sa circuli. Iti spune ca nu iti face asigurare. Politia este cea care decide in final, se pare. Conform legii.

      Referitor la asigurarea de casa: la noi (RO) nu se asigura locuinte in zone cu risc (inclusiv in cazul asigurarilor obligatorii). Daca e casa in zona inundabila, te-ai lins pe bot de asigurare. Se numeste risc maxim. Atunci de ce nu ar lua fiecare casa in zona inundabila, sa si-o asigure pe un milion de dolari (ca poti, suma este a ta sa o declari) si apoi sa ceri daune cand iese raul din matca? Asa ca da, asigurarile au voie sa faca din astea!

      Parerea mea!

  13. Bine, atunci cand trec prin Timisoara o sa te anunt sa stai in casa tinand cont ca suntem un pericol public! Sau mai bine nu, sa te intrebi mereu cand vezi un Nissan sau o Honda daca suntem noi, chititi sa mai lovim cate o masina sau un pieton.

    Jeez, dar capcaun mai esti! Si mai vezi doar bicolor, numai negru si alb. Exista gri si inca in tona de nuante.

  14. alina, negru si alb sunt non-culori. Deci nu discutam ca vad bicolor, ok?

    Si da, de acum incolo o sa ma uit sa ma feresc si de NIssan si de Honda. Dar voi, pe de alta parte, sa nu dati in toti loganistii albi, ca sunt multe masini asa in Romania, nu inseamna ca sunt doar eu!

  15. @zaqk Nu-ti face pb, ca Loganul are bara smechera, nu se sparge de la 20km/h. Numai renault-urile si honda-urile patesc asta! Pe incercate 😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Connect with Facebook

*