Povestiri din viitor

Ce ne asteapta in viitor nu e prea greu de prezis. Imbatati de cresterea economica peste cea a vedetei mondiale, China, avem impresia – si televiziunile aservite fac din greu propaganda – ca am gasit Sf. Graal al dezvoltarii economice.

Realitatea e crunta si complet diferita. Scaderile de taxe si impozite, oricat de bine venite sunt, intr-o tara in care taxarea este ingrozitor de impovoratoare, nu vine cu cresterea calitatii serviciilor publice: sistemul medical e la fel de mizerabil, educatia va scoate multi ani de acum inainte doar analfabeti funcționali si nu se intrevede nici o reforma sa schimbe situatia, la transporturi inca nu avem un plan despre cum sa unim, dracului, toata tara prin autostrazi. Dezechilibrul financiar se rezolva intr-un singur mod: inflatie. Ori, din asta, din plin avem. Deja.

In continuare, vedeta economica a tarii va fi vestul. Pe masura ce pixul guvernantilor umfla salariile dincolo de ceea ce poate economia, avantajele logistice ale vestului il vor diferentia net de restul tarii. Pe fondul accesului, daca se va intampla, in Schengen, bunastarea se va revarsa in vestul tarii in judetele unite prin autostrada de vest: Arad, Timis, Hunedoara. Daca se rezolva si la nivelul Oradei jonctiunea cu Ungaria, la nivel de autostrada, intra si Bihorul in ecuatie. Spre Cluj ne oprim pentru ca nu avem capacitatea de a trece munti cu autostrazi (Lugoj-Deva se taraste de ani de zile). Orice investitor doreste a fi la un numar minim de kilometri fata de autostrada, pentru eficienta transportului. Nu e dispus sa faca maiult de 50 de km pana la soseaua cea mare, si aia in zona de campie. Bagi dealuri, scazi lungimea. De aia, oricat s-ar stropsi Olguta la ei, nu se vor duce in Moldova sa faca fabrici daca le ia 30 de ore sa iasa din tara. Si nici sa astepte dupa trenuri nu le va conveni, pentru ca, primo, trenul merge la fel deult si secundo, trenul pleaca atunci cand vrea el, nu cand ai tu nevoie.

Daca nu ajungem in Schengen, avantajul celor cu sosele mari este in continuare, insa distanta fata de autostrada e mai mica, pentru a compensa timpii de asteptare la vama.

Masurile populiste adoptate de politicul la putere isi vor face efectul, dar nu cel scontat. Unii vad ca se tot da, la altii, din ceea ce li se ia lor, fara sa se tina cont si de nevoile lor (sosele, autostrazi, educatie, sanatate etc). Diferentele de mentalitati se vor acutiza si vor naste resentimente. Omul va incepe sa gandeasca tot mai regional, in dauna nationalului. Presiuni autonomiste pe alte baze decat cele etnice isi vor face aparitia si se vor acutiza pe masura ce administratia centrala va da dovada de tot mai multa incompetenta. Nu ca nu ar fi dat dovada pana acum de nepregagire, dar oamenii erau ocupati cu alte treburi. Acum se uita chioras si la aia de ii conduc, vremelnic.

Se poate vizualiza posibilitatea unei federalizari a Romaniei, in numele unei uniri de acum 100 de ani, pentru ca altceva e posibil sa nu ne mai aduca la un loc.

Populatia este si va fi in continuare in declin. Nu e de mirare, la asemenea conducatori. Cine mai are chef de facut copii cand nu stii ce iti reerva viata?

Situatia este reversibila.

Infrastructura rutiera bine dezvoltata, autostrazile ce trec muntii vor aduce cu ele investitori sa dea de munca oamenilor. Mai multi bani înseamnă si mai multi pt spitale, scoli. Oamenii vor capata incredere in viitor. Vor face copii.

Dar nu doar marfurile se vor deplasa rapid, ci si oamenii. Vor intra in contact mai usor cu civilizatia de dincolo de muntii din zare si vor schimba mentalitati. Vor vedea cum e la altii si vor vrea si la ei. Si aici e problema politicului nostru: ne vrea multi, dar prosti. Problema lor e ca, prost sau destepti, rezonam la aceleasi impulsuri: incredere in viitor, bunastare materiala, speranta.

4 thoughts on “Povestiri din viitor

  1. Situatia nu cred ca se va imbunatati nici daca ajungem (sau nu) in Schengen. Populatia este tot mai mica, terenurile agricole sunt detinute de catre straini, industriile strategice la fel…oare noi mai avem un viitor? Vorba ta, cred ca in 20 de ani ne paste federalizarea si gata!

    • 1. Sa uitam de marota cu terenurile. Nu le ia nimeni in spate de aici.
      2. Care sunt acele industrii strategice? Nu de alta, dar folosim termeni care dau din coada frumos, fara sa punem punctul pe i.

      Partea cu Schengen ramane. Stiu, e greu de vizualizat ce valoare enorma are libera trecere a marfurilor, de aia nici nu se supara mai multi pe tema asta. Din pacate.

      • De acord ca terenurile nu le ia nimeni in spate, dar nici nu mai produc bani care sa ramana in tara si sa contribuie la PIB. Toti banii se duc afara iar vistieria tarii..goala.
        Industriile strategice sunt multe: petrol, gaze, telecomunicatii…ati vazut tari din vestul Europei care sa vanda strainilor aceste industrii?

      • Serios? Nu contribuie la PIB? Ia mai gandeste-te o data. Un detinator de terenuri are nevoie de oameni care sa ii lucreze terenurile. Ii aduce din Italia/ Spania sau ii ia pe aia de aici? Si daca ii aduce din alta parte, tot aici ii angajeaza, deci platesc impozite si taxe aici. Mai departe oamenii cumpara mancare, haine, bunuri etc.
        Combustibilul cu care se pun in miscare utilajele eset cumparat, de asemenea, de pe piata romaneasca. Bani care se misca dintr-o parte in alta. In final, omul poate exporta produsele (toate, o parte, e treaba lui). Scazand costurile generate de productie (bani lasati in tara), mai ramane profitul, impozitat si el, la randul lui. Asa ca, da, poti sa crezi, toti banii aia se duc in PIB. Vistieria tarii este goala pentru ca administratia (centrala si locala) este plina de corupti.

        Telecomunicatii: ai auzit de RDS? O fi straina sau romaneasca? Cati oameni angajeaza (cu efectul asupra PIB identic cu cel mentionat mai sus, in cazul terenurilor). Ce era Petrom inainte de a fi vanduta OMV-ului?
        EON are operatiuni in toata Europa, Enel la fel, nu e numai la noi.
        Liberalizarea pietei aduce scaderi de preturi. Enel, de pe pozitia de monopol de pana acum, iti lua 62 de bani pe kW, de la RDS poti obtine la 48. Gazul acum nu ti-l mai da doar Eon, mai poti sa iei si de la Enel.
        Toti angajatii astora sunt romani, platesc taxe si impozite in Romania, isi cheltuie salariile in Romania, sustinand, prin cheltuielile lor, pe altii care le vand combustibil, mancare, haine samd. Si toti contribuie pe orizontala la PIB, contributie care este mult mai importanta decat cea directa.

        Asa ca mai gandeste-te putin.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Connect with Facebook

*