Soselele, banii, apa si romanii

Problema in Romania nu e ca nu am avea ci ca nu stim cum sa folosim ceea ce avem intr-un mod eficient.

Parcurg zilnic circa 20 de km prin Timisoara, dus- intors la lucru, plus alte drumuri pe care le am de facut. Cu toata opozitia cetatenilor fata de semafoarele inteligente, ele isi fac treaba, permitandu-i si amaratului care vrea sa intre pe o artera principala, circulata intensa, sa isi vada visul cu ochii. Buba e ca Timisoara nu a fost gandita pentru traficul de masini pentru ca, in imensa lor inteligenta, comunistii au dat cu rahatul in ventilator si au gandit ca vor fi muncitori care se vor trezi dimineata, se vor urca in autobuze si vor merge la lucru, acolo unde cantinele le vor oferi micul dejun, pranzul, apoi vor pleca acasa, unde vor manca ceva, rapid, si se vor culca, pentru ca oricum, nu ai curent sau program la tv. Nu s-au gandit ca va veni o vreme in care Epoca de Aur va fi inlocuita de epoca masinilor, a transportului individual si a preferintelor. Asadar nu exista infrastructura pentru virajele la stanga. Cele mai multe ambuteiaje se intampla atunci cand un bleg vrea sa vireze stanga si blocheaza in spatele lui o banda intreaga, ramanand ca fraierii din spatele lui ori sa astepte ori sa forteze schimbarea de banda ca sa treaca mai departe. Vad asta la fiecare intersectie in care nu exista banda de preselectie pentru virajul la stanga.
Ar trebui interzise virajele la stanga in astfel de situatii. In Budapesta am vazut un sistem super tare, si aia au bulevarde largi, in zonele predispuse la ambuteiaje s-a taiat virajul la stanga. Vrei sa mergi in partea aia? Pai faci frumusel inca 200 de m la urmatorul semafor, acolo faci dreapta, apoi inca de doua ori dreapta si ajungi la intersectia initiala, unde vei merge inainte ca sa ajungi la destinatia ta. Numai ca romanii s-ar irita la maxim, de ce sa ocoleasca ei atata, sa arda benzina, cand e mai scurt sa faca stanga. Da, e mai scurt, dar tu stai cu piciorul pe acceleratie, misti nervos masina cate un centimetru, ti se pare ca poti trece, turezi, apoi renunti, ca ai pierdut fereastra si, in final, consumi mai mult decat ai ocoli si mai esti si nervos.

Statul roman nu are bani. Cica. Fiecare guvern se chinuie sa inventeze tot felul de taxe pe care romanii sa le inghita mai usor, esuand lamentabil de fiecare data. Rezolvarea vine, din cand in cand, prin terapie de soc: fie cursul valutar, fie reduceri de salarii in bugetari, fie concedieri in bugetari, fie un complex de toate astea la un loc. Realitatea trista e ca statul nu stie sa isi incaseze taxele si face tot ceea ce ii sta in putinta sa nu invete. Intre timp, ne invartim in aceeasi mizerie si votam pe aceeiasi incompetenti de la care nu mai cerem nimic.

In Dumbravita exista problema presiunii apei. Vara, cand incep caldurile, presiunea apei scade asa de mult incat nu mai poti sa faci un dus. Daca stai la ceva etaje superioare, ai dat de dracu’, te speli doar ca Eli, cu servetele de la KFC. Cand ploua, surpriza, presiunea este in regula, poti sa faci dus si, nu vrei, vrei, ca nu mai stii cand prinzi ocazia. Cauza este complexa in simplitatea ei: unii isi uda gradinile cu apa de la retea, si vara, cand e cald, toti uda cam la aceeasi ora, deci nema presiune si mai sunt unii care au hidrofoare cu aspiratie, care le strica meciul tuturor vecinilor, ca ei isi trag din retea cat au nevoie, restul mumu. Furnizorul este la curent cu situatia asta, stie ca unii fac asta si aia, dar nu face nimic pentru a preveni acest lucru. Dar nici oamenii nu stiu sa foloseasca eficient ceea ce au, argumentele variind de la: „mie nu imi spune nimeni cum sa folosesc apa pe care o platesc” pana la ridicolul „e dreptul meu sa imi ud gazonul”, de parca gazonul verde ar fi o chestie de viata si de moarte.

One thought on “Soselele, banii, apa si romanii

  1. Vazusem pe undeva o stire despre curierii de la UPS. Practic in SUA un inginer de la UPS a creat o harta rutiera integrata intr-un GPS cu ajutorul careia curierii fac livrarile si din harta respectiva s-au scos de tot virajele la stanga. Curierii UPS din SUA nu vireaza niciodata stanga pentru ca ruta lor se calculeaza automat si foloseste doar viraje la dreapta.
    Chestia asta a eficientizat atat de bine sistemul incat i-a adus trei mari beneficii incontestabile:
    – a redus numarul de accidente in care erau implicate masinile UPS fiindca orice viraj la stanga e riscant;
    – a redus timpii de livrare fiindca virajele la stanga presupuneau diversi timpi de asteptare pe la anumite semafoare;
    – a redus consumul de combustibil.
    Toate astea fiind desigur demonstrate dupa cativa ani de utilizare a sistemului respectiv.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Connect with Facebook

*